Terug naar Zuid-Afrika

17 januari 2017 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

De wekker gaat om half 7 en gelukkig geen regen meer. Onze tassen staan al klaar en even later kunnen we al vertrekken. Weer die kl…weg terug naar de hoofdweg, maar zonder regen gaat dat toch een stuk makkelijker. Het is overal levendig omdat iedereen gaat werken, naar school gaat etc. Alle busjes rijden af en aan, overal lopen en verkopen mensen; het is een drukte van jewelste. Men vertelde ons dat de Swazi aardiger zijn dan de Zuid-Afrikanen….het voelt voor ons toch anders. Een paar ervaringen met kijken, rare bewegingen van kinderen en ook de mensen in het park; wij vonden ze echt een stuk minder hartelijk. Natuurlijk als je de armoede ziet snap je het ergens ook wel….als je toch ziet waar mensen het mee moeten doen..... De route is weer heel mooi, oneindige stukken weg. Onderweg drinken we nog een bakkie in een lodge en na ongeveer 2 uurtjes bereiken we de grens. Deze overgang is wat drukker dan heen, veel mensen uit diezelfde busjes staan in de rij en natuurlijk doe je dan maar 1 loket open ;-). En ook boos worden als we met z’n 2-en naar het loket komen. We maken een praatje met de jongen voor ons, hij komt uit Mozambique en gaat naar ZA. Hij begint te lachen als we automatisch zeggen Holiday? Nee, gewoon met twee tasjes 2-3 maanden weg van je gezin om geld te verdienen in de aluminuim industrie….uiteindelijk kletsen we even met die gasten, moeten weer door naar het volgende loket, rijden 20 meter en moeten dan weer langs twee loketten. Alle stempels staan er weer in, we mogen ZA en de provincie Kwazulu-Natal – het land van de oorspronkelijke Zulu’s - in!

Na nog zo’n 2 uur bereiken we St. Lucia en hebben we Maputa Guesthouse snel gevonden. Onderweg komen we de borden “ Watch out for Hippo’s at night”  al regelmatig tegen. Gisela, die oorspronkelijk uit Bremen komt en hier al sinds ‘ 69 woont, sinds de dood van haar – ook duitse man – in 2015 ook met haar kinderen en hun gezin, is echt een superaardige vrouw en geeft ons uitgebreid uitleg over de omgeving. En inderdaad 2 dagen geleden stond er een nijlpaard in de straat, maar wat doe je met een beest dat 45km/h loopt en dus hartstikke gevaarlijk kan zijn? Foto maken en dan gauw een andere straat nemen is haar devies. Er zijn domme toeristen die op een meter afstand foto’s gaan maken maar zij zegt daarbij “ wat denk je nou, het blijven wilde beesten” . Net zoals de rest die we wellicht morgen tijdens onze rit zien als we door het iSimilango National Park (Zulu voor World of Wonders) rijden.  Er zijn dus ook echt delen waar we in de avond beter niet kunnen komen, die hebben we goed opgeslagen;-) We rijden nog even naar het strand, prachtig wit en enorme golven van de Indische Oceaan. En naar een restaurant bij een mooi punt (en apen!) waar de rivier en de zee elkaar ontmoeten maar waar door de droogte van de afgelopen 4 jaar een enorme zandbank is ontstaan die voorkomt dat de habitat in de rivier goed kan gedijen. Dus nu zijn ze toch maar met mensenhandig bezig dat te reconstrueren, er is gewoon al die jaren te veel droogte.

Daarna even door het stadje gereden, echt toeristisch, restaurantjes, guesthouses, resorts, winkeltjes….wat een tegenstelling met de afgelopen dagen. De schildpaddentour van morgennacht gaan we ook meteen nog even betalen. Helaas is ie vanavond ivm de harde wind geannuleerd, hopen zo dat we morgen wel kunnen gaan, we worden dan om 22:00 opgehaald. We nemen nog een frisse duik in het zwembad, zijn toch wel aardig gaar na een paar uur rijden en zitten even lekker met een wijntje en een biertje te lezen en te tikken. En paar dagen geen wifi was raar, even het gevoel helemaal afgesloten te zijn, geen idee wat er in de wereld speelt. Des te fijner om net even het thuisfront te spreken. We hebben net even via de what’s app videogesprekken de sneeuw in NL gezien, gehoord hoe koud het is en alle verkouden en buikgriep koppies gezien….ahh dat is echt niet fijn. Veel beterschap!! Gelukkig houdt bij ons het gesnotter eindelijk (helaas ook maar langzaam) op en de medicatie van hier heeft bij mij ook mijn blaasontsteking de kop ingedrukt, pfieuwww….

Maar dat voelt ook allemaal natuurlijk heel anders als je gewoon in je korte broekje bij het zwembad zit. ;-) Dikke kus voor allemaal

1. Klazien en anton:
    18 januari 2017
    Lief van je
    Wist ik niet van je blaas
    Vervelend Beterschap wat een heerlijk strand
    Kan je ook in het water?