De Tafelberg op!

1 februari 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

We zetten vroeg de wekker om te kijken hoe de Tafelberg erbij staat. Vaak zit er namelijk vanwege de koude en warme lucht die elkaar raken een dikke wolkendeken over de ‘ tafel’. Maar deze ochtend is ie helemaal schoon en het is prachtig helder weer. Dus rugzakje pakken en op naar de botanische tuinen Kirstenbosch van waar het volgens diverse blogs en magazines een lange maar mooie tocht is naar de top. En beide is waar. Vele liters vocht verliezen we bij de klim van zo’n 4,5 uur. De eerste 1,5-2 uur is met name door de bossen in de schaduw maar niet minder warm, paden worden rotsen, trappen, ladders langs de rotsen en smalle klimpaden. Het is echt heel zwaar dus we pakken vaak een pauze. Dan komen we uit bij een bergmeertje, even de lunchpakketjes en wat water naar binnen en weer door. Wat we echter niet hadden verwacht; het is nog eens 1,5-2 uur en een groot deel daarvan nog steeds klimmen; we hadden toch echt het idee dat we er bijna waren, maar we gaan zeker niet terug. Er is geen normaal pad bij en we klauteren wat af, volop in de zon, even verstandig omgaan met het water dus, af en toe schaduw van een rostblok en de wind die hierboven waait is heel welkom. De uitzichten zijn natuurlijk magnifiek, dat zijn de cadeautjes. Dan komen we eindelijk uit op het 'plateau' en moeten we ook daar nog een uur, gelukkig nu vlak, naar de kabelbaan lopen. We zijn echt helemaal klaar ermee en kapot, we snakken naar een heerlijke koude cola, oh wat smaakt die lekker als we er zijn. Gelijk maar een ijsje er achteraan, even wat suikers en dan hebben we ook de energie om hier – net zoals de andere vele mensen die hier met de kabelbaan komen – nog van deze kant van het uitzicht te genieten. Zijn supertrots op onszelf, blijkt dat we toch wel wat conditie hebben, wat een uitdaging die we toch maar weer gedaan hebben….Terug met de kabelbaan en als we beneden een Uber willen bestellen spreekt Gerdian toevallig een voorbijrijdende automobilist aan. Blijkt dat zij – een Canadees stel uit Montreal ook hier op vakantie - onderweg zijn naar Kirstenbosch en we mogen meerijden, hoe aardig! Omdat we zien dat het overal erg druk is rijden we daarna zelf om de Tafelberg heen, richting Houtbay en daarna Camps Bay. Dit is een beetje het Wassenaar van Kaapstad met luxe restaurantjes langs de weg direct aan een strand en erg toeristisch met ook straatverkopers etc. Na een drankje besluiten we nog even door te rijden en ik heb gelezen in de Linda dat er nog een strandtent Grand Beach, zit in de wijk Greenpoint. Blijkt goede keuze te zijn; voetjes in het zand en onszelf even lekker trakteren op een fijn visje. Lekkere afsluiting na deze inspannende dag!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl