Swaziland - 1

14 januari 2017 - Pigg's Peak, Swaziland

De keuze is 7.00 of 7.30 voor het ontbijt, lekker vroeg maar wij vinden de eerste tijd prima. Het heeft de hele nacht geregend en ook nu nog, dus willen we met een stuk rijden voor de boeg richting Swaziland liefst op tijd vertrekken.

Wat een routes rijden we toch, het is zo ongelooflijk groen, mooi, weids, bergen, bomen en mensen…overal lopende mensen langs de weg, ik weet niet waar ze vandaan komen of waar ze heen gaan want het is vaak in the middle of nowhere, maar dan volgen er weer dorpjes met hutjes, stenen huisjes, krotten. Om in te wonen of met het woord Supermarket erop met altijd een paar mensen ervoor, die alleen maar lijken te zitten en wachten. Heel bijzonder om ook deze kant van Zuid-Afrika te zien.

De grens naar Swaziland zijn we zo door. Overal gelezen dat het zo lang kan duren maar na 4 stempels bij 4 verschillende loketjes mogen we Swaziland binnenrijden. En toch, wat ik net schrijf over wat we onderweg zien, het doet hier nog armoediger aan…..we bellen Vanessa en Rob van onze volgende Airbnb en vervolgen de weg nog zo’n half uurtje tot de weg gaat stijgen. Zij hebben ons trouwens aangeraden om wel nog even in Malelane, Zuid Afrika bij de spar boodschappen te doen omdat je straks ver weg van alles zit. Het is een SuperSpar, wat een grote winkel, zeg maar Carrefour in Frankrijk en leuk om even daar rond te lopen, het enorme assortiment te zien en onze ‘ proviand’  voor de avond in te slaan.

Alleen op de berg

Volgens de instructies moeten we in een haarspeldbocht een steile afslag omhoog nemen. We missen hem omdat je niet bedenkt dat we daar in moeten, maar jawel, all the way up. Bovenop de berg dan, wat een verrassing, een volledig – zeer sfeervol met zelfs verse bloemen- ingerichte safaritent. Alles erop en eraan met als klapper: een buiten regendouche met een magnifiek uitzicht. Na een korte uitleg van de elektriciteit via solar de geiser en de tientallen kaarsen mocht de stroom het niet meer doen, vertrekken ze en zijn we helemaal alleen boven op de berg. Ze hebben ons verteld hoe we een wandeling van ca. 3 uur kunnen doen, wel even uitkijken voor de wilde beast en kudu’s die jonkies hebben maar verder kun je gewoon vrij rondlopen. En na een lunch op onze prachtige veranda doen we dat. Het heeft de hele ochtend geregend maar inmiddels is het goed warm geworden met wat bewolking. Het is flink klimmen en dalen, heftig zweten en veel water drinken dus en inderdaad komen we onderweg de blazende beesten tegen. Is toch nog steeds even spannend, gewoon maar stoer doorlopen. Alles wat je daalt moet je ook weer omhoog, dus het laatste stuk is het heftigst maar het is heerlijk om even te bewegen na toch best wat uurtjes in de auto de afgelopen dagen.  Uiteindelijk lopen we zo’n 7 km. En…als beloning daarna de buitendouche, wow!  We koken samen een (pittige) curry met lekker veel groente maar moeten die helaas binnen eten vanwege de regen. Later is het aardedonker en zitten we nog even op de veranda, het is pas half 9 maar het lijkt al wel laat in de avond, dus we gaan lekker boekjes lezen op bed. Wat een ontspanning echt heerlijk.

Zondag 15 januari

Met zoveel slaap zijn we uiteraard vroeg wakker maar dat is alleen maar mooi op deze plek. Lekker met bakkie koffie turen en luisteren, ontbijten en nog 1 keer genieten van die heerlijke douche ;-) Rond 10:00 uur rijden we weg. En…het regent weer, dat is wel jammer. Des te verrassender om weer zoveel mensen in prachtige kleren te zien die in de regen met hele families lopend onderweg zijn naar hun kerk. Dat zijn vaak niet meer dan stenen vierkanten bunkertjes met een paar ramen en plastic stoelen. Later horen we ook op afstand het gezang, hoop dat we dat toch ook nog een keer van dichtbij kunnen meemaken, klinkt indrukwekkend. We komen ook langs de hoofdstad en later langs Lobamba waar de Koning van Swaziland zijn paleis heeft en samen met de koningin-moeder regeert. Ieder jaar in augustus vult hij zijn harem aan, want polygamie is onderdeel van de Swazi-cultuur. Verder bestaat de bevolking met name uit Clans met chiefs die vervolgens vaak een dorp onder zich hebben.

Mlilwane Wildlife Sanctuary
Zo’n 1,5 uur rijden later bereiken we de Ezulwini Vallei met daarin de afslag naar onze volgende stop in Swaziland: Mlilwane Wildlife Sanctuary. Een reservaat waar we een beehive – oftewel bijenkorf huisje geboekt hebben. Het park heeft veel van de herten- en elandachtige dieren, de zebra’s en de pumba’s die we eerder hebben gezien maar hier zijn ook krokodillen en nijlpaarden vanwege het vele water. En toch mag je hier vanwege het ontbreken van katachtigen en neushoorns zelf vrij rondlopen of fietsen. De rit erheen is weer via een onverharde weg, Gerdian maakt zich echt zorgen om de auto ‘ de volgende keer gaan we voor een 4 x 4’. Bij aankomst in het Rest Camp met allemaal verschillende huisjes, een restaurant en een zwembad gaan we eerst maar even lunchen. Met uitkijk op een poel met een boom met tientallen vogels en daarvoor twee krokodillen.

Bijenkorfhuisje en Hippo Trail
Onze bijenkorf is grappig, ruikt wel een beetje raar met al dat stro, er staan twee bedden en het is er heel donker. Achteraan is een klein badkamertje. We hebben een kaart van het park gekocht en besluiten de Hippo Trail van 7 km te gaan lopen, uiteindelijk blijkt het 9 km. Al na 5 minuten moeten de poncho’s weer aan, de regen blijft maar komen. Helaas is het niet vreemd want in deze omgeving is de zomer het regenseizoen, maar zo erg hadden we het niet verwacht.

We voelen ons net twee padvinders, rugzakje op, groene poncho’s aan en turen met de verrekijker naar vogels in prachtige kleuren ;-)). Ondertussen is het wel warm en klammig en de regen is ook niet heel goed voor onze route. Via kleine glibberige paden, rotsen, bruggetjes waar net even een paar planken missen in een wederom prachtige groene natuur maken we al dalend en klimmend een mooie maar heftige wandeling. Natuurlijk glij ik ook weer onderuit en zit ik onder de rode modder. Onze schoenen, sokken en benen zien er niet meer uit en het laatste stuk gaan we danook de 'normale' weg volgen, waar we apen, impala’s en kudu’s zien. Blij weer terug te zijn en met een biertje en colaatje gaan we lekker bij de vuurplaats uitrusten. Pumba ligt er ook met haar drie jonkies, je zou zeggen dat ze bijna geroosterd wordt maar zelfs als we die avond hebben gegeten ligt ze er nog; lekker warm. We eten die avond in het restaurant – er is een buffet en gaan nog even bij het vuur zitten en slapen vervolgens heerlijk in ons hutje.