Panoramaroute

13 januari 2017 - Graskop, Zuid-Afrika

Via de Long Tom Pass, met veel mist maar tussendoor prachtige berglandschappen bereiken we Sabie, een plaatsje in het hoogland dat eigenlijk het echte begin is van de Panorama route. Dit is een bekende tocht langs de steile hellingen van de noordelijke kant van de Mpumalanga Drakensbergen. Wat al in Lydenburg begon en je hier overal tegenkomt is de mijnbouw, vroeger is dit echt het gebied van de goudzoekers geweest. In het manor guesthouse zaten ook een paar managers van de bedrijven daar, belangrijke werkgevers voor de mensen in de buurt, naast de bosbouw die je overal ziet. De route voert namelijk ook langs dichte, groene bossen op de hellingen en later ook rivieren en watervallen. Uiteindelijk leidt de Panorama route naar de op twee na grootste kloof ter wereld- de Blyde River Canyon. Het is echt een ongelooflijk mooie route en we stoppen bij de Mac Mac Pools &Falls – een kleine en grote waterval met helder bergwater en later de Bourke’s Luck Potholes – rotsformaties die in de loop van duizenden jaren zijn uitgesleten door de rivier met ook een waterval waar we onze voetjes even afkoelen in het heldere bergwater. De gaten zijn overigens genoemd naar goudzoeker Tom Bourke, hij had ‘geluk’ hier goud te vinden. Op een picknickbank lunchen we even en dan rijden we door naar het mooiste panorama van deze dag; de kloof met een meer, het laagland richting Kruger Park en de stompe pieken die bekend staan als de Three Rondavels, omdat ze lijken op de ronde huisjes die hier op veel plekken staan. Het rijden tussen de genoemde plaatsen is ook prachtig maar wel uitkijken; apen, geiten, koeien, ze kunnen zo ineens voor je op de weg staan. Het weer wisselt van minuut tot minuut, van zonnig tot ineens mist en regen. Hierdoor liggen ook de uitzichtspunten God’s Window en Wonder View volledig in de mist, dus die moeten we helaas missen.

Stacaravan in Graskop
Niet veel beter wordt het richting onze volgende besproken overnachting: Havana Nights in Graskop. Het blijft regenen en het bergdorp ligt volledig in de mist. We komen terecht bij de zoals het eruit ziet rijke familie Kruger – met twee boten, Touareg, Mercedes SL 500 en een grote VW Amarok.  Alleraardigste Mathilde verwelkomt ons en ze houdt dus blijkbaar erg van Cuba; de combinatie van deze omgeving met de fleurige kamers en alle tierlantijnen snappen we namelijk nog steeds niet echt. Ze heeft zich echt uitgeleefd in de inrichting, van het Chalet, want dat blijkt het te zijn. Met woonkamer, badkamer en slaapkamer, maar het blijft een stacaravan ;-) Ze vertelt ons ook nog even dat ze al zoveel regen hebben gehad dat hun winkels en andere panden – die bezitten ze dus ook nog - in het dorp al allemaal ondergelopen zijn. Ze zijn net weer klaar om open te gaan.

Aangezien het dorp volgens de boeken de geboorteplaats is van de pannenkoek in Zuid-Afrika en je daarvoor terecht kunt bij het legendarische restaurant Harries denken we daar naartoe te lopen. Maar de dichte mist, de vele mensen op straat ….het doet ineens heel naargeestig aan. Aangezien we een self-catering cottage hebben duiken we de spar in voor alle ingrediënten voor een lekkere zelfgemaakte pasta met Zuid-Afrikaanse wijn. Even later liggen we op de bank de Amerikaanse Voice te kijken en voor het slapen gaan nog even het NL nieuws op BVN.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. De Duutjes: