Bijzondere wildlife ontmoetingen

11 januari 2017 - Vaalwater, Zuid-Afrika

Na wakker worden met een super uitzicht, een rainshower buiten en een bak koffie om half 6 in de ochtend vertrekken we. Deze ochtend wordt er 1 om nooit te vergeten. De route voert langs heel veel open vlaktes waar gnoe’s en zebra’s in harmonie staan te grazen, onderweg zien we de impala’s, steenbokken, elanden, baboos (bavianen), giraffen en  nog veel meer, te veel om op te noemen.

Er zijn neushoorns gespot horen we op de radio dus we rijden die kant op. Heel ver weg zien we er 3, ze zijn lekker aan de wandel. Een heel stuk verderop gaat de klaptafel weer uit en dit keer met koffie, thee en wat lekkers voor de sunset. We roeren net in onze koffie als Justinus achter ons zijn ogen ergens op richt en zegt Oeps….Gerdian en ik kijken om, staan de drie neushoorns net 10 meter van de auto af. Zulke grote beesten en dan geruisloos in de buurt komen….Justinus en Gerdian blijven rustig, J. houdt ze nauw in de gaten maar het enige dat ik kan doen is na snel een filmpje maken zsm in de auto klimmen. Ook al ben ik dan nog dichter bij ze, het voelt veiliger. Je merkt dat ze onrustig worden, ik vraag Gerdian ook om de auto in te gaan en kan verder alleen maar fluisteren Ga weg, ga ajb weg…hahaha het zijn echt enorme joekels hoor en we hadden het gevoel dat ze elk moment met hun hoorn zo in de auto konden beuken. Maar ze maakten rustig een draai en dropen af. Deze vergeten we zeker niet.

Verplicht ontspannen
Het is inmiddels lekker warm en de zon schijnt volop, we kunnen het alleen uithouden in de schaduw. Terug bij de lodge staat het ontbijt klaar en daarna is het verplicht ontspannen. Boekje lezen, slapen, indrukken verwerken en opladen voor de volgende drive om 16:00 uur. Natuurlijk niet voordat we dan op de veranda nog genoten hebben van een lunch.

Cheetah
Onze laatste gamedrive wordt vooral ingevuld door een Cheetah moeder met haar 3 jongen van een paar maanden oud. Alle rangers vechten om een plek bij het veld, maar er mogen er altijd maar 4 tegelijk staan. We zien ze alleen met de verrekijker omdat ze de hele tijd in het gras liggen en lekker luieren, af en toe zie je de koppies of de staart omhoog gaan maar het is de regel in de bush: geduld! Dus wachten we in de hoop dat ze nu toch echt zo een keer gaat jagen op wat baby gnoe’s en zebra’s die overal rondlopen. Het wordt even spannend als een gnoe ze na heel lange tijd ziet en de rest van de kudde alarmeert, zoooo dan zie je weer wat een kudde doet en hoe ze elkaar beschermen. Uiteindelijk vinden de cheetah’s het wel best en blijven lekker liggen.

J. Besluit dat het tijd is voor wijn bij zonsondergang verderop maar als we net het glas ingeschonken hebben krijgt hij over de radio dat ze in beweging komen. We laten de tafel met alles staan springen in de landrover en hij scheurt erheen. De 4 cheetah’s jagen alle dieren op, wat een spektakel, ze vangen uiteindelijk niets omdat vooral de gnoe’s zich fel verweren, maar het is een prachtig schouwspel. Tussendoor lopen nog heel rustig een paar neushoorns die zich nergens iets van aantrekken en 1 die ff zijn ballen krabt aan een mierenhoop. We hebben het op film, je ligt dubbel!!!

Volle maan
Het is volle maan dus op weg terug doet J vaak het licht uit en kun je voldoende zien, Ook nu weer oogjes spotten en dan staat er ineens weer een neushoorn midden op het pad. Ouders en een ‘ kleintje’  die heel zacht piept als ze niet weet wat ze moet doen, zo schattig (deze keer dan weer wel haha) Nu zien we ook een jakhals met 4-5 jongen, we blijven ze volgen met de lampen. Net kleine hondjes.

In de lodge heeft Suzan zich uitgesloofd. Ons tafeltje van twee staat klaar op de veranda, op het open gedeelte onder de volle maan…fantastisch!! Daarna is het in de jacuzzi ook weer genieten onder deze mooie hemel. We hebben besloten niet nog een morning drive te doen. De afgelopen dagen waren intensief, we moeten zeker 5-6 uur rijden naar onze volgende bestemming en dus lijkt het ons beter gewoon normaal wakker te worden, te ontbijten en ons dan terug te laten brengen naar de auto.

Op de terugweg rijden we nog steeds door het park dus worden we o.a. nog getrakteerd op enorme gieren bij een dode zebra en een kameleon. Om ongeveer 11 u nemen we afscheid van onze super gids van de afgelopen dagen en moeten we zelf de toyota over de hobbelige gravelweg manouvreren. Dat lukt goed en als we buiten zijn proberen we nog een paar keer Piet en Tineke te bereiken, oud collega van papa waarop ik altijd op de kids heb gepast, die hier tijdelijk een lodge runnen. Maar helaas ze zijn niet thuis voor een bakkie.

Potholes of slag gate
Dus rijden we in zo’n 5-6 uur met nog wat stops bij supermarkten en tankstations door het mooie landschap. Het verandert helemaal naar een bijna Zuid-Duitsland achtige omgeving met bergen en in de dorpen vind ik het dan weer heel leuk om alle schoolgaande kinderen te zien, het leven op straat, en de mensen die maar lopen, lopen en lopen….Wat echt niet fijn is en waar we al voor gewaarschuwd waren: de potholes, of slaggade in het Z-Afrikaans oftewel enorme, echt enorme gaten in de weg. Gerdian is niet blij maar slaat zich er goed doorheen en we komen rond 17u veilig aan in Lydenburg. Ons guesthouse is een oud huis uit 1920 in oud-engelse stijl, met zwembad dus we nemen nog even een duik en schuiven dan aan bij het diner. Lekker op tijd naar bed om morgen de Panorama route te rijden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Klazien en anton:
    13 januari 2017
    Even alles zitten kijken wat heerlijk
    En mooi
    Groetjes
  2. Henry en Carolien:
    16 januari 2017
    Wat mooi om jullie zo te volgen. Geniet er samen van!
    Groetjes van ons.
  3. Angelique:
    17 januari 2017
    Wow jongens dat klinkt (leuke verhalen) en ziet er prachtig uit. Maak er een mooie tijd van... eentje om niet te vergeten! Xxx