Naar de winelands - Stellenbosch

27 januari 2017 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

We hadden het al gezien op weeronline: regen, regen, regen….dus vandaar dat we dit als reisdag hebben gekozen. Ik ga toch nog maar weer een stukje lopen voor de autorit van ca. 4-500 km, we laten het doel maar afhangen van het weer en wat ons aanspreekt. Het enige wat we weten is dat we zondag in Stellenbosch moeten zijn ivm een mountainbike-wijntoer die we geboekt hebben.

We kunnen elkaar af en toe bijna niet verstaan in de auto, zo hard regent het. Zo zonde want dit is een stuk van de tuinroute waar je echt beneden de kust ziet liggen en de weg langs de bergen loopt. In Heidelberg drinken we een bakkie en kijken we op de kaart. Het lijkt wat lichter te worden en we hebben vaak gehoord dat de 62 een mooie route is door de Kleine Karoo, de naam van de streek in het binnenland. We kunnen nu doorsteken dus besluiten dat te doen, maar al na 5 km wordt de weg weer onverhard…aha...vandaar dat we niemand tegenkwamen. Als ons een oude Afrikaan achterop rijdt, en we hem vragen even te stoppen, vertelt hij ons – weliswaar zonder tanden maar heel aardig-dat het slechts nog 7 km is en we maar moeten volgen. Als hij eraf moet stopt hij nog een keer en vertelt precies hoe we bij Montagu komen, wat betekent dat we nog een stuk door de bergen moeten. Dat hebben we op de kaart al gezien – de Tradouwpass. Zo jammer dat het toch weer giet, want de route is echt bijzonder mooi. Maar alle dorpjes die in de boekjes staan waar we even kijken; Montagu, Worcester – het spreekt ons niet aan, in combinatie met nog steeds regen.

Pas in de wijnlanden wordt het weer beter en kijken we of we iets in Paarl kunnen krijgen. We belanden bij de Oak Treehouse, een prima hotel met tegenover een winkelcentrum en wat restaurantjes. De wijn en sushi zijn lekker, maar we zijn zo gaar door de reis dat ook het bed heel welkom is;-)

Zaterdag 28 januari 2017 - Naar Stellenbosch
Gaan we alvast weer richting kust en Kaapstad op ca. 45 minuten van Kaapstad of blijven we in de buurt van Stellenbosch waar we dus zondag de wijntour hebben. De keuze op airbnb en booking is beperkt en dat maakt het er niet makkelijker op. Dus moeten we er even iets anders in gaan zitten (qua budget met name) en daardoor komen we weer op een bijzondere plek uit: wijngoed Fijndraai die een aantal luxe cottages op hun landgoed hebben. De route is werkelijk weer een plaatje; grote bergen met daar tussenin de wijnvelden. En dan: een heerlijk huis, waar we al direct in de ochtend terecht kunnen. We hebben echt zin om volop van dit huisje met zijn mooie inrichting en ruimte te genieten en te relaxen. Dus doen we uitgebreid boodschappen bij de Woolworth in Stellenbosch Square zodat we de rest van de middag bij het zwembad kunnen zitten, zelf kunnen koken incl. de wijn, olijfolie en balsamico van Fijndraai en wasjes kunnen draaien in onze wasmachine en droger. Kan alles lekker schoon mee naar Kaapstad! Het klinkt echt zo verwend maar het is zo lekker om even gewoon in een huis te zitten en de ' gewone' dingen te kunnen doen. We komen nog lans een leuke markt; root 44 bij een landgoed. Het is er gezellig druk, je ziet dat Stellenbosch ook echt een studentenstad is met zijn universiteit en er zijn heel veel eet- en natuurlijk wijnstands. De markt is ieder weekend en het is echt een ontmoetingsplek voor mensen uit de omgeving. Vergelijk het een beetje met Fooddock of foodtruckfestival, (heel veel keus en een stuk goedkoper) dan ga je lekker naar buiten met je hapjes en je wijntje en zit je in het gras tegen de wijngaard aan. Erg leuk!

De rest van de middag en avond is het echt genieten bij het zwembad en in onze cottage!

29 januari 2017
Lekker even ons eigen ontbijt klaar maken en op naar wijngoed Assara waar om 10u de wijntour begint. We zijn met nog een stel uit Canada en twee meiden en een jongen uit Hamburg. De mountainbikes staan klaar en we rijden over allemaal onverharde paden in de wijnvelden - met soms heftige steile stukken - en stoppen onderweg bij 4 met name wat kleinere boutique wijnhuizen. Overal krijgen we rode, witte en rosé wijn om te proeven met natuurlijk een uitleg erbij. Lekker en leuk, maar veel gooien we helaas ook na 2 slokken weg. In de warmte en met de inspanning al om 11:00 uur aan de wijn, dat voel je namelijk wel;-) Bij 1 van de huizen lunchen we ook met een mooi uitzicht op de bergen en als de laatste klim erop zit nippen we met rood bezwete hoofden aan de laatste wijntjes. Gelukkig kunnen we op Fijndraai nog even zwemmen en relaxen. We liggen nu allebei op een bank, volgens mij ligt er nog van alles in de koelkast dus het kan zomaar zijn dat we wederom niet meer weggaan. Morgen om 10:00 uur uitchecken en dan op naar ons laatste weekje in Kaapstad; zin in!

1. Klazien en anton:
    30 januari 2017
    Ben je daar oesters aan het eten??