We vertrekken en eerste dag Kaapse Schiereiland verkennen

7 januari 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

25 graden ,bewolkt en regen. Dat is de voorspelling van de piloot van British Airways van onze vlucht naar Johannesburg als ik dit stuk begin te schrijven. Vanuit daar rijden we direct in zo'n 2-3 uur door naar park Welgevonden in Vaalwater. We worden daar opgehaald bij de gate van het park en dan nog een half uurtje rijden naar Jamila Lodge, erg benieuwd hoe ons chalet eruit ziet. Gelukkig lukt het links rijden met het stuur rechts Gerdian inmiddels goed. Gewoon heel bewust afslagen en rotondes nemen en dan nemen we af en toe aan de verkeerde kant instappen en de ruitenwissers ipv de richtingaanwijzer aandoen op de koop toe;) alles over die volgende dagen upload ik later, nu eerst maar eens de eerste dagen voor ik iets ga vergeten ;) het voelt namelijk alsof we al heel lang weg zijn.....

En dan te bedenken dat we nog maar een paar dagen geleden met de voetjes knisperend door de sneeuw de deur in Deventer achter ons dicht deden. Blij dat we zo vroeg weggingen waardoor we er goed doorheen kwamen ondanks de gladheid. Ook de rest was er op tijd en we hadden dus nog lekker de rust voor een bakkie samen. Ook fijn dat we net daarna hoorden dat de vlucht er qua IPB (indien plaats beschikbaar) ook voor Berry goed uitzag; genoeg stoelen open dus hij kon mee!!

Met je schoonzus als KLM stewardess wordt vliegen natuurlijk extra leuk. Ze stond in de business maar kwam met heerlijke Champagne en halverwege mochten we zelfs in de cockpit! Op dat moment vlogen we nog net boven Algerije, dus alleen maar woestijn, heel bijzonder om te zien. Met de uitleg van alle knopjes, een extra 'bochtje' voor ons en twee kite-surfende piloten was er genoeg gespreksstof en zijn we best wel even gebleven. Heel tof! En ook om Rebecca's werk eens zo van dichtbij mee te maken, rest van de crew ook zo aardig, echt super! Na alle series, Bridget Jones en alle leuke onderbrekingen waren de 11 u eigenlijk zo voorbij.

Buiten voor de eerste keer een Ubertaxi besteld, wel xl ivm ook de kitespullen en werkte perfect. Relaxte gast die ons in een half uurtje naar Bloubergstrand bracht. Met de instructies van onze airbnb host konden we snel de sleutels in een postbus oppikken en naar ons appartementje gaan. Echt een prima stek, zeker toen we de volgende ochtend wakker werden. We zitten direct aan het strand en kijken prachtig uit op de Tafelberg en Robbeneiland. De zon schijnt, windje erbij... dit gaan we wel even uithouden. Hier hebben we ook aan het einde nog een week geboekt staan, echt goede keuze.

We moeten de auto midden in de stad ophalen en ook Ber en Rebec komen met een Uber daarheen. Vanuit daar gaan we het Kaapse Schiereiland rond. Langs alle mooie stadjes, over de prachtige kustweg Chapman's Peak langs een bergwand, Boulders beach met pinguïns, overal is het uitzicht zo mooi, zelfs zeeleeuwen en een school dolfijnen zien we in de verte onder ons.

Lunchen doen we op cape point vineyards, hoogtepunt van de dag! Aangekomen op het wijngoed staan er twee picnic manden klaar, we halen een fles witte wijn - natuurlijk- van het huis zelf erbij en er lopen twee mannetjes met ons mee met dekens en kussens. Op het gras genieten we van alle lekkere hapjes en het ontzettend mooie uitzicht op het witte strand van cape point, een cadeautje om dit met zijn viertjes mee te maken!

We rijden daarna nog een stuk en eindigen bij het uiterste puntje van Afrika, bij Kaap de Goede hoop. Ook weer zo immens met alle bergen, kleuren en vergezichten. En natuurlijk met Gerdians vrienden, de bavianen ;) helemaal verrukt zet hij de auto stil, zwaait en klopt op het raam zodat ze komen. Natuurlijk trekken die beesten zich daar niets van aan maar toch even leuk ze zo dichtbij te zien. Op de terugweg gaan we direct naar Waterfront. Een luxe deel van Kaapstad met een mooie mall, leuke restaurants aan het water en mooi uitzicht op de Tafelberg. De steaks bij Belthazar's waren goed en wat fijn om buiten te kunnen eten. We brengen Ber en Rebec terug naar hun KLM hotel(luxe!!) en rijden op de gps terug naar blouberg. Is prima te doen in het donker op een klein stukje na waar we elkaar even aankeken....ok...en door!!! Lekker slapen!